Vragen

Hieronder een aantal veel gestelde vragen. 90% van de vragen die we per mail ontvangen wordt hieronder beantwoord. Lees deze eens rustig door voordat u ons een mail stuurt.
Vragen over MijnKnar algemeen lees nummers 16 
Vragen over Inloggen bij MijnKnar als u eerder stond ingeschreven lees nummers 7 – 12 
Vragen over Inschrijven lees nummers 1316 
Vragen over Uw inschrijving wijzigen lees nummers 17 – 20 
Vragen over Kosten lees nummers 21 – 23 
Vragen over Nieuwsbrieven en informatie lees nummers 24 – 29 
Vragen over Contact lees nummers 3032 
Vragen over Hoe werkt Knarrenhof? lees nummers 3340

MijnKnar algemeen  

Wat is MijnKnar? 
1. MijnKnar is het ledenportaal van de Stichting Knarrenhof. U kunt uw eigen inschrijving inzien, uw persoonlijke gegevens wijzigen en uitschrijven in het MijnKnar account. 

2. Ik sta nog niet ingeschreven bij Stichting Knarrenhof. Waar kan ik inschrijven?
Bedankt voor de interesse. U kunt zich inschrijven op https://mijnknar.knarrenhof.nl Bij het inschrijven maakt u ook een MijnKnar account aan waarmee u uw inschrijving altijd kunt inzien en aanpassen. 

3. Hoe kom ik in MijnKnar als ik al een account heb?
U kunt inloggen met uw email en persoonlijk wachtwoord op https://mijnknar.knarrenhof.nl om uw MijnKnar account te bekijken. 

4. Ik krijg de melding “Emailadres is al bezet”.
Dit betekent dat er al een MijnKnar account voor u is. Het is niet mogelijk om twee accounts met hetzelfde emailadres aan te maken. U kunt dan inloggen met het emailadres en wachtwoord. Als u uw wachtwoord bent vergeten kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen via de “wachtwoord vergeten” knop. U ontvangt daarna een mail waarmee u een nieuw wachtwoord kunt instellen. Daarna kunt u inloggen met het nieuwe wachtwoord en emailadres op: https://mijnknar.knarrenhof.nl

5. Waarom staat mijn woonplaats niet op de inschrijfpagina?
Inschrijven gaat per gemeente, niet op woonplaats. Weet u niet wat uw gemeente is? Gebruik uw internetprogramma of Google en typ: “Wat is de gemeente van [plaatsnaam]?” 

6. Ik heb geen computer, iDeal en/of emailadres. Hoe kan ik mij dan inschrijven?
Inschrijven kan alleen via https://mijnknar.knarrenhof.nl . Handmatig overboeken en inschrijven is niet mogelijk omdat dit administratief werk oplevert. We zijn trots op MijnKnar zodat u zelf uw inschrijving kunt inzien en beheren.  

7. Ik heb mij net ingeschreven maar ik krijg geen bevestigingsmail. Wat nu?
Bekijk alstublieft uw spambox. Sommige providers weren onze mails. Markeer onze emailadressen als veilige afzender en voeg deze toe als contactpersoon. Dan leren providers dat onze mail veilig is. Uw betaalbewijs is uw inschrijfbewijs. 

Inloggen bij MijnKnar als u eerder stond ingeschreven 

8. Ik heb helemaal geen account gemaakt maar ik sta wel bij Stichting Knarrenhof ingeschreven. Waar kan ik mijn inschrijving inzien?
We hebben een nieuw ledenportaal. Als u eerder geen account heeft aangemaakt, dan hebben wij dat voor u gedaan. U hebt een account met het emailadres waarmee u bij ons hebt ingeschreven. U kunt dan een wachtwoord aanvragen via: https://mijnknar.knarrenhof.nl/forgot-password . U ontvangt daarna een mail waarmee u een nieuw wachtwoord kunt instellen. Daarna kunt u inloggen met het nieuwe wachtwoord en emailadres op: https://mijnknar.knarrenhof.nl

9. Wat als mijn persoonsgegevens niet kloppen in MijnKnar account?
U kunt zelf uw persoonsgegevens aanpassen in uw MijnKnar account. Ook kunt u gegevens van uw partner toevoegen. We raden u aan om bij de eerste keer inloggen uw gegevens te bekijken en bij te werken. 

10. Ik weet mijn wachtwoord niet meer, hoe kan ik inloggen?
U kunt een nieuw wachtwoord aanvragen via de “wachtwoord vergeten” knop. U ontvangt daarna een mail waarmee u een nieuw wachtwoord kunt instellen. Daarna kunt u inloggen met het nieuwe wachtwoord en emailadres op: https://mijnknar.knarrenhof.nl

11. Moet ik verplicht inloggen op MijnKnar account?
Nee, dit hoeft u niet te doen. Dit is alleen nodig als u uw gegevens wilt inzien, wijzigen, een inschrijfgemeente wilt toevoegen of u zich wilt uitschrijven.  

12. De gemeente waar ik voor stond ingeschreven bestaat niet meer, wat nu?
Er zijn de afgelopen jaren samenvoegingen van gemeenten geweest. Wij hebben u automatisch ingeschreven voor uw nieuwe gemeente waaronder de oude gemeente valt. Dit kunt u inzien via uw MijnKnar account. 

Inschrijven

13. Waarom kan ik maar voor maximaal drie voorkeursgemeenten inschrijven?
We zien het liefst dat lokale mensen betrokken zijn. Ook houden we het graag betaalbaar voor iedereen. 

14. Kan ik mij inschrijven voor heel Nederland? Ik kies voor het Knarrenhof concept. Het maakt mij niet uit waar ik kom te wonen.
Nee, dat kan niet. U kunt zich voor maximaal 3 gemeenten inschrijven. Soms werven we landelijk. Bekijk Te koop – Knarrenhof voor de woningen waarvoor we nog bewoners zoeken. 

15. Ik heb mijzelf ingeschreven. Moet mijn partner zich ook apart inschrijven?
Nee, u schrijft zich in als één huishouden voor één woning. U hebt alleen een aparte inschrijving nodig als u in twee aparte woningen in de Hof wilt wonen. 

16. Ik wil graag mijzelf en een ander huishouden (dus niet mijn partner/huisgenoot) inschrijven. Kan dat?
Fijn dat u iemand anders wilt helpen met inschrijven! Per emailadres kunnen wij één huishouden registreren. U kunt niet met hetzelfde emailadres iemand anders inschrijven. Gebruik voor de andere belangstellende een ander emailadres dan voor uw eigen inschrijving.  

Uw inschrijving wijzigen

17. Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens of email adres wijzigen?
U kunt uw persoonlijke gegevens of email adres wijzigen als u inlogt op uw MijnKnar account. Inloggen kan op https://mijnknar.knarrenhof.nl .

18. Kan ik mijn inschrijf gemeente(n) wijzigen?
Ja, dat kan in uw MijnKnar account. Inloggen kan op https://mijnknar.knarrenhof.nl . Een gemeente wijziging kost €15 per gemeente. Ook krijgt u voor de nieuwe gemeente een nieuwe inschrijfdatum. Let op, als u uw gemeente wijzigt, dan is dat definitief. U kunt dat niet meer herstellen naar de oude inschrijfgemeente. Denk goed na of u wil wijzigen voordat u de wijziging daadwerkelijk maakt. 

19. Wat gebeurt er als ik de gemeente wijzig waar ik voor inschreven sta?
U kunt in uw MijnKnar account een wijziging doen. Voorbeeld: u staat ingeschreven voor Zwolle, maar u wilt graag ingeschreven staan voor Gouda. Dan kunt u via uw eigen MijnKnar account de inschrijving wijzigen. Dit kost € 15,- per wijziging. U kunt voor maximaal 3 gemeenten ingeschreven staan. Op het moment dat u wijzigt, vervalt de oude inschrijfdatum. Wij wijzen woningen toe op basis van inschrijfdatum. Stel u wijzigt vandaag Zwolle naar Gouda, dan krijgt Gouda de inschrijfdatum van vandaag. U komt dat in aanmerking voor een woning in Gouda en niet meer voor Zwolle. 

20. Hoe kan ik mij uitschrijven?
U kunt zich uitschrijven als u als u inlogt op uw MijnKnar account. Inloggen kan op https://mijnknar.knarrenhof.nl . Ga naar “mijn gegevens” en naar “uitschrijven”. Klik op de rode knop onderaan om u uit te schrijven. U ontvangt een bevestiging van uw uitschrijving als u zich helemaal uitschrijft van Stichting Knarrenhof.

Kosten

21. Waarom betaal ik 15 euro per voorkeursgemeente?
Omdat we ons best doen om een Hof te realiseren. Met uw €15 euro kunnen we de onkosten betalen voor bijvoorbeeld de website, reiskosten en administratiekosten. 

22. Met welke kosten moet ik rekening houden als ik mijzelf inschrijf?
U betaalt eenmalig 15 euro inschrijfkosten per gemeente. Maximaal 3 gemeenten. Als een project doorgaat wordt er een vereniging opgericht in de desbetreffende gemeente. Deze vereniging rekent contributie, dit is niet meer dan 25 euro per jaar per gemeente. 

23. Ik wil mij uitschrijven en kan ik mijn inschrijfgeld terug krijgen?
Nee, dat kan niet. Daarom is het inschrijfgeld relatief laag. Met uw €15 euro kunnen we de onkosten betalen voor bijvoorbeeld de website, reiskosten en administratiekosten.  

Nieuwsbrieven en informatie

24. Ik sta ingeschreven maar waarom krijg ik geen mail van jullie?
Bekijk uw spambox. Bepaalde mailproviders weren onze e-mails. Markeer onze emailadressen als veilige afzender en voeg deze toe als contactpersoon. Dan leren providers dat onze mail veilig is. 

25. Hoe informeren jullie mij?
We vragen iedereen de actuele ontwikkelingen per gemeente bij de houden op onze website onder WAAR. Op de icoontjes in de kaart kunt u op de plaatsen klikken en meer actuele informatie per plaats vinden. Verder staat op onze website ook veel informatie over de werkwijze. 

26. Ik sta ingeschreven bij een of meerdere gemeente(n) maar waarom krijg ik nooit een bericht van jullie?
Wij krijgen iedere dag veel vragen over: inschrijvingen en de stand van zaken van een Hof in een specifieke gemeente. Qua communicatie sturen we u alleen een e-mail, uitnodiging of enquête toe als er in uw voorkeursgemeente een project is met zicht op een locatie. U ontvangt geen mails als u staat ingeschreven voor een gemeente waar geen zicht is op een locatie. U ontvangt dan alleen de landelijke nieuwsbrief. Zonder locatie kunnen we weinig. Met meer dan 24 duizend deelnemers in 342 gemeenten kunnen we onmogelijk aan de informatiebehoefte voldoen.  

27. Kan mijn partner ook de mails en de nieuwsbrieven ontvangen?
Dat kan helaas niet. We kunnen geen twee e-mailadressen koppelen in ons verzendsysteem. De oplossing is dat u de e-mail even doorstuurt naar uw partner.  

28. Ik ben geïnteresseerd in de opzet van Knarrenhof, waar kan ik informatie vinden?
We hebben een uitgebreide website waar u informatie kunt vinden over hoe we werken. U kunt ook ons boek kopen: Knarrenhof boek  

29. Kan ik informatie per post ontvangen?
We sturen geen informatie per post. Het versturen per post brengt een hoop tijd, energie, porto en printkosten met zich mee. Op onze website staat alle informatie, bekijk de documentaire van Brandpunt of andere media of bestel het Knarrenhof boek 

Contact   

30. Waarom krijg ik geen reactie op mijn mail?
We ontvangen als team dagelijks vele mails en zijn met een klein team. U kunt ons helpen om eerst de website te bekijken voor informatie. We beantwoorden mogelijk uw mail niet als u het antwoord kunt vinden op deze website en de veelgestelde vragen pagina. 

31. Kunt u mij in contact brengen met andere geïnteresseerden in mijn voorkeursgemeente?
Nee, dit mag niet van de vanwege privacy en AVG wetgeving. Contacten volgen vanzelf bij een informatieavond. We houden u op de hoogte via website (onder WAAR), Facebook en X. Daarnaast kost het ons ontzettend veel tijd om mensen met elkaar in contact te brengen zonder een reden. 

32. Ik wil mijn hulp aanbieden aan uw organisatie. Hoe doe ik dat?
Dit kunt u mailen naar info@knarrenhof.nl . Het helpt ons als u aangeeft op welk specifiek gebied u ons wilt helpen. 

Hoe werkt Knarrenhof?

33. Zit je met een inschrijving bij jullie ergens aan vast?
Nee hoor, beslist niet. U komt op de wachtlijst van uw voorkeursgemeente(n) en bent daarmee ingeschreven. Uitschrijven en wijzigen van voorkeursgemeente(n) kan altijd. 

34. Ik heb me ingeschreven, wat gebeurt er nu?
Een inschrijving betekent niet dat er een project zal volgen in uw voorkeursgemeente(n). Dit hangt van meerdere factoren af. Pas als er een locatie onder contract is en er voldoende belangstellenden zijn, dan komt er misschien een Hof. U kunt in aanmerking komen voor een woning als u op de wachtlijst van de desbetreffende gemeente staat en er zijn plannen voor een Hof. U komt met uw inschrijving van de desbetreffende gemeente ook in aanmerking voor woningen die vrijkomen in de bestaande hofjes. 

35. Komt er sociale huur in een hof?
We streven altijd naar een mix van woningen dus: koop, sociale huur en vrije sector huur. Per locatie wordt er bekeken wat haalbaar is. Soms kunnen we sociale huur aanbieden. Dat lukt niet altijd. Dit is wel onze insteek. Dit is onder andere afhankelijk van de grondprijs en de woningcorporatie in de betreffende gemeente.  

36. Ik weet een locatie of wil er een aanbieden. Hoe doe ik dat?
Stuur een mail naar locaties@knarrenhof.nl . Het kan even duren voor u antwoord krijgt. 

37. Wat is mijn plek op de belangstellende lijst?
We kunnen niet zeggen hoeveel mensen we op de wachtlijst hebben staan en welke positie u heeft omdat het niet zoveel zegt. Daarnaast krijgt iedereen alleen een inschrijfdatum, geen nummer. Voor een project hebben we bijvoorbeeld 24 woningen toegewezen. Er zijn mensen die als belangstellende >250 ook een woning kregen. Deze mensen hadden nooit verwacht dat ze in aanmerking kwamen, maar zij wonen nu wel in een Hof. Het is dus ook erg afhankelijk wat de mensen beslissen die voor u op de lijst staan. 

38. Hoe wijzen jullie woningen toe?
Het toewijzen van woningen gaat op basis van inschrijfdatum. De mensen die het langst staan ingeschreven, staan het hoogste op de toewijslijst. Bij het toewijzen van vrijgekomen woningen in bestaande Hofjes zijn soms andere criteria van toepassing. Dit wisselt per Hof.

39. Is het alleen voor ouderen?
Dat is zeker niet het geval. Wij zijn ook betrokken bij hofjes voor ouders van gehandicapte kinderen, vriendenhofjes, meer- generatie-hofjes, maar ook hofjes met meer zorg. 

40. Is Knarrenhof een commune?
Nee, dat is het beslist niet. Privacy is van wezenlijk belang. Wel heeft men oog voor de medemens en buren. 

41. Waarom duurt de ontwikkeling van een Hof soms zo lang?
Het vinden van een geschikte locatie is lastig en de planologische procedure kost veel tijd