Vragen

Hieronder een aantal veel gestelde vragen. En vooral: de antwoorden!

Inschrijven

1. Zit je met een inschrijving bij jullie ergens aan vast?
Nee hoor, beslist niet. U komt op de wachtlijst van uw voorkeursgemeente(n) en bent daarmee ingeschreven. Uitschrijven en wijzigen van voorkeursgemeente(n) kan altijd.

2. Ik heb me ingeschreven en betaald, wat gebeurt er nu?
Een inschrijving betekent niet dat er altijd een project zal volgen in uw voorkeursgemeente(n). Dit hangt natuurlijk van meerdere factoren af. Pas als er voldoende belangstellenden zijn en er een locatie onder contract is, dan kunt u in aanmerking komen voor een woning omdat u op de wachtlijst staat.

3. Waarom kan ik mij maar voor maximaal drie voorkeursgemeenten inschrijven?
De kern is dat we het liefst zien dat lokale mensen betrokken zijn. Daarnaast willen we graag weten wat voor u de drie belangrijkste gemeenten zijn om in te wonen. Ook houden we het graag betaalbaar voor iedereen.

4. Ik kies voor het Knarrenhof concept. Het maakt mij niet uit waar ik kom te wonen. Kan ik mij inschrijven voor heel Nederland?
Nee, dat kan niet. U kunt zich voor maximaal 3 gemeenten inschrijven. Wij kiezen voor lokale betrokkenheid.

5. Help! Ik zie mijn woonplaats op de inschrijfpagina er niet tussen staan.
In de lijst, op de inschrijfpagina, staan alleen gemeenten en geen woonplaatsen. Wij werken op basis van inschrijving per gemeente. Er hebben gemeentelijke herindelingen plaatsgevonden, kijk even of in uw gemeente een herindeling is geweest. Weet u niet wat uw gemeente is? Gebruik Google en typ: wat is de gemeente van [plaatsnaam].

6. Ik heb geen computer, iDeal en/of emailadres. Hoe kan ik mij dan inschrijven?
Inschrijven kan alleen via de website. Handmatig overboeken is niet meer mogelijk ivm veel administratief werk. We zijn een vrijwilligersorganisatie en zijn juist blij dat de inschrijvingen geautomatiseerd binnen komen. Zo kunnen wij onze tijd gebruiken om hofjes te bouwen. U kunt iemand in uw omgeving vragen om u bij uw inschrijving te helpen. Bijvoorbeeld een goede vriend, buur of familielid.

7. Ik wil graag mijzelf en een ander huishouden (dus niet mijn partner) inschrijven. Kan dat?
Fijn dat u iemand anders wilt helpen! U kunt niet met hetzelfde emailadres iemand anders inschrijven. Gebruik voor de andere persoon een ander emailadres dan voor uzelf. Per emailadres kunnen wij één huishouden registreren.

8. Ik wil mij graag inschrijven voor een tweede en/of derde voorkeursgemeente. Hoe doe ik dat?
Als u zeker weet dat u zich bij één of twee gemeente(n) heeft ingeschreven kunt u opnieuw het inschrijfformulier invullen voor de tweede en/of derde gemeente. Gebruik daarbij hetzelfde emailadres van uw eerdere inschrijving, dan gaat het technisch goed. Als u al voor drie gemeenten staat ingeschreven bekijk dan even de antwoorden onder wijzingen.

9. Help! Ik heb mij net ingeschreven maar ik krijg geen bevestigingsmail. Wat nu?
Het kan zijn dat de bevestigingsmail in de spambox terecht is gekomen. Daarnaast kan het even duren voordat u een bevestigingsmail ontvangt. Wacht 24 uur voordat u contact met ons opneemt.

10. Ik heb mijzelf ingeschreven. Moet mijn partner zich ook apart inschrijven?
Nee, u schrijft zich in als één huishouden. Iedereen krijgt dus ook maar één nieuwsbrief per huishouden.

11. Waarom betaal ik 15 euro per voorkeursgemeente?
Omdat we in elke gemeente ons best doen om een hof te realiseren. Met uw 15euro kunnen we de kosten betalen voor de website, reiskosten en kunnen we de hardwerkende vrijwilligers een vrijwilligersvergoeding betalen.

12. Met welke kosten moet ik rekening houden als ik mijzelf inschrijf?
Eenmalig betaalt u 15 euro inschrijfkosten per gemeente. Maximaal 3 gemeenten. Als een project doorgaat wordt er een vereniging opgericht in de desbetreffende gemeente. Deze vereniging rekent contributie, dit is nooit meer dan 25 euro per jaar per gemeente.

13. Heeft het nog wel zin om mijzelf in te schrijven voor gemeente X of Y?
Ja natuurlijk! Het heeft zin als u interesse heeft in een Knarrenhof.

Wijzigen

14. Hoe werkt het wijzigen van een voorkeursgemeente?
Het wijzigen van een nieuwe gemeente zien wij als een nieuwe inschrijving. U betaalt voor het toevoegen/wijzigen van iedere nieuwe gemeente €15. U krijgt ook voor elke wijzigingen van gemeente een nieuwe inschrijfdatum.

15. Hoe kan ik mijn voorkeursgemeente wijzigen?
Gebruik het wijzigingsformulier op de website. U zult daarna afhankelijk van uw situatie een betaallink ontvangen of de instructie krijgen om opnieuw het inschrijfformulier te gebruiken. Benoem ook de gemeente(n) welke u wilt laten vervallen.

U kunt ook opnieuw het inschrijfformulier invullen voor één, twee of drie nieuwe gemeenten. Let op! Gebruik daarbij hetzelfde emailadres van uw eerdere inschrijving, dan gaat het technisch goed. U zult daarna wel een oude gemeente moeten laten vervallen. Wij nemen contact met u op indien u gemeente(n) moet laten vervallen. Of stuur een mail naar inschrijving@knarrenhof.nl met uw emailadres en noem welke gemeente(n) u wilt laten vervallen.

Uitschrijven

16. Hoe kan ik mij helemaal uitschrijven bij Stichting Knarrenhof?
Stuur een mail naar inschrijving@knarrenhof.nl met het verzoek om u af te melden. U zult geen e-mails meer ontvangen en u staat niet meer op de belangstellenden lijst.

17. Ik wil mij voor 1 of meer voorkeursgemeenten afmelden. Maar ik blijf wel graag op de hoogte voor de andere voorkeursgemeente. Hoe doe ik dat?
Stuur een mail naar inschrijving@knarrenhof.nl en noem de gemeente welke u wilt afmelden. U blijft ingeschreven in de andere gemeenten.

18. Ik wil mij uitschrijven en mijn inschrijfgeld terug. Kan dat?
Nee, daarom is het inschrijfgeld relatief laag. Met uw 15euro kunnen we de kosten betalen voor de website, reiskosten en kunnen we de hardwerkende vrijwilligers een vrijwilligersvergoeding betalen.

Nieuwsbrieven en informatie

19. Ik sta ingeschreven bij een of meerdere gemeente(n) maar waarom krijg ik nooit een bericht van jullie?
Wij krijgen iedere dag vele vragen binnen over, met name de inschrijvingen en de stand van zaken wat betreft Knarrenhof in een betreffende gemeente. Qua communicatie sturen we u alleen een e-mail, uitnodiging of enquête toe als er in uw voorkeursgemeente een project is met zicht op een locatie. Als u staat ingeschreven voor een gemeente waar geen zicht is op een locatie, dan ontvangt u van ons, naast de landelijke nieuwsbrief, geen mails! Zonder locatie kunnen we immers weinig. En met meer dan tienduizend deelnemers in 283 gemeenten kunnen we onmogelijk aan de informatiebehoefte voldoen. Heb alstublieft daarvoor begrip en vertrouwen in onze drive. We focussen met ons een kleine team eerst op de projecten waarbij er zicht is op een locatie. Overal waar u een locatie-tip heeft bekijken we dit. Mail uw concrete tips (adres) en ideeën naar locaties@knarrenhof.nl

Daarnaast vragen we iedereen de actuele ontwikkelingen per gemeente bij de houden op onze Facebook en op onze website onder WAAR. Op de icoontjes in de kaart kunt u op de plaatsen klikken en meer actuele informatie per plaats vinden. Verder staat op onze website ook veel informatie over de werkwijze.

20. Hoe informeren jullie mij?
We vragen iedereen de actuele ontwikkelingen per gemeente bij de houden op onze Facebook, Twitter en op onze website onder WAAR. Op de icoontjes in de kaart kunt u op de plaatsen klikken en meer actuele informatie per plaats vinden. Verder staat op onze website ook veel informatie over de werkwijze.

21. Help! Ik sta ingeschreven maar waarom krijg ik geen mail van jullie?
Check alstublieft uw spambox. Bepaalde emailproviders weren onze emails. Markeer onze emailadressen als veilige afzender en voeg deze toe als contactpersoon. Dan leren providers dat onze mail veilig is.

22. Kan ik mijn uitschrijven van de landelijke nieuwsbrieven maar wel het lokale nieuws ontvangen?
Dat kan eigenlijk niet. Al onze mails worden verstuurd met één systeem. Het is dus of mails ontvangen voor alle gemeenten en de nieuwsbrief of niets. We sturen zo min mogelijk mails en alleen als we wat te melden hebben.

23. Ik wil geen mails meer krijgen voor mijn voorkeursgemeente maar blijf wel graag ingeschreven bij deze desbetreffende gemeente. Kan dat?
Dat kan eigenlijk niet. Communicatie via email is ontzettend belangrijk voor ons. Het is een snelle en efficiënte manier om veel mensen te bereiken. Als u zich afmeldt van de (landelijke) nieuwsbrief zult u geen enkele mail meer ontvangen. We hebben inmiddels zoveel inschrijvingen dat het onmogelijk is voor ons om u op een andere manier te informeren (brief, bellen etc.). Wilt u zich weer aanmelden voor de nieuwsbrieven? Stuur een mail naar inschrijving@knarrenhof.nl

24. Kan mijn partner ook de mails en de nieuwsbrieven ontvangen?
Dat kan helaas niet. We hebben helaas niet z’n exotisch ledensysteem dat we twee e-mailadressen aan één inschrijving kunnen koppelen. De oplossing is dat uw partner de mail even doorstuurt.

25. Ik ben geïnteresseerd in de opzet van Knarrenhof, waar kan ik info vinden?
We hebben een uitgebreide website waar u informatie kunt vinden over de opzet. Op de website vindt u plaatjes en verdere info over Knarrenhof.

26. Kan ik informatie per post ontvangen?
Het is voor ons helaas niet mogelijk om informatie per post te versturen. We zijn een Stichting met vrijwilligers en informatie versturen per post brengt een hoop tijd, energie, porto en printkosten met zich mee. Op onze website staat alle informatie, bekijk de documentaire van Brandpunt of bestel het Knarrenhof boek. Klik daarvoor hier. Deze zou u wel kunnen bestellen hier staat ook veel informatie en verhalen van het project in Zwolle in.

Andere vragen

27. Kunt u mij in contact brengen met andere geïnteresseerden in mijn voorkeursgemeente?
Nee. Dit mag niet van de vanwege privacy en AVG wetgeving. Als trekker zou dit wel kunnen maar verder niet. Contacten volgen vanzelf bij een locatie of een informatieavond. We houden u op de hoogte via website (onder WAAR), Facebook en Twitter.

28. Kan ik een woning huren in een hof?
Soms kunnen we sociale huur aanbieden. Dat lukt niet altijd. Dit is wel onze insteek. Dit is onder andere afhankelijk van de grondprijs. Verder zijn we bezig met een huurfonds, maar dit is nog in ontwikkeling.

29. Komt er sociale huur in een hof?
We streven altijd naar een mix van woningen dus: koop, sociale huur en vrije sector huur. Per locatie wordt er bekeken wat haalbaar is.

30. Wat is mijn plek op de belangstellende lijst?
We kunnen niet zeggen hoeveel mensen we op de wachtlijst hebben staan en welke positie u heeft om de reden dat het niet zoveel zegt. Voor een project zijn we bijvoorbeeld nu 24 woningen aan het toewijzen. Er zijn mensen die op als belangstellende nummer 160 ook een woning toegewezen krijgen. Deze mensen hadden nooit verwacht dat ze in aanmerking kwamen, maar ze hebben nu wel een woning. Het is dus ook erg afhankelijk wat de mensen beslissen die voor u op de lijst staan.

31. Jullie zijn een vrij kleine club, kunnen jullie het succes wel aan?
We bestaan momenteel uit slechts een aantal professionals, maar meer dan 50 vrijwilligers helpen ons in het hele land. En onze doelgroep heeft veel woon-, werk- en levenservaring en meestal een groot netwerk, dus dat zet flink wat zoden aan de dijk.

32. Ik weet een locatie of wil er een aanbieden. Naar wie/welk adres doe ik dat?
Dit kunt u sturen aan locaties@knarrenhof.nl. Uw mail wordt dan doorgestuurd aan mensen die dit oppakken. Omdat we een vrijwilligersorganisatie zijn en er veel wordt aangeboden, kan het wel even duren voor u antwoord krijgt.

33. Ik wil mijn hulp aanbieden aan uw organisatie. Hoe doe ik dat?
Dit kunt u mailen naar info@knarrenhof.nl. Het helpt ons als u aangeeft op welk specifiek gebied u ons kunt helpen.

34. Is het alleen voor ouderen?
Dat is zeer zeker NIET het geval. Inmiddels zijn we ook betrokken bij hofjes voor ouders van gehandicapte kinderen, vrienden-hofjes, meer-generatie-hofjes, maar ook hofjes met meer zorg.

35. Is Knarrenhof een commune?
Nee, dat is het beslist niet. Privacy is van wezenlijk belang, wel heeft men hier oog voor de medemens en buur.

36. Waarom duurt het soms allemaal zo lang?
Hier zijn meerdere antwoorden mogelijk.
• Het vinden van een geschikte locatie is lastig
• Ruimtelijke processen gaan langzaam
• Planologische procedure kost veel tijd
• We zijn grotendeels een vrijwilligersorganisatie